Dolar 17,0935
Euro 17,5517
Altın 970,96
BİST 2.371,25
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Giresun 26°C
Az Bulutlu
Giresun
26°C
Az Bulutlu
Per 27°C
Cum 28°C
Cts 25°C
Paz 24°C

Burhan Temel’i kaybettik

A+
A-
20 Mayıs 2022 00:59
61
ABONE OL

ÜLKEMİZİN ÜNLÜ RESSAMLARINDAN GÖRELE LİSESİ KURUCU MÜDÜRÜ BURHAN TEMEL’İ KAYBETTİK

Ülkemizin ünlü ressamlarından ve aynı zamanda Görele Lisesi kurucu müdürlerinden Burhan Temel, 16 Şubat 2022 Çarşamba günü (bugün) İstanbul Ümraniye’deki evinde hayata gözlerini yumdu.

Temel’in vefatı, başta ailesi ve öğrencileri olmak üzere biz sevenlerini büyük üzüntüye boğdu.

Hem köylümüz hem de anne tarafından akrabamız olması nedeniyle kendileriyle hukukumuz çok iyiydi.

Onunla son görüşmemiz 6 Ağustos 2019 tarihinde, değerli dostum komşu köylümüz (Bozcaali) Emekli Tuğgeneral Bulut Ömer Mimiroğlu ve İşadamı Kenan Bulvar’la birlikte Kuşçulu köyündeki evinde ziyaretimizle gerçekleşmişti.

Biraz memleket meseleleri, biraz sanat derken bir saatin nasıl geçtiğini anlayamamıştık.

Bu girizgahtan sonra dilerseniz, biraz merhumun sanat hayatından bahsedeyim.

Burhan Temel, 1935 yılında Görele’nin Kuşçulu köyünde doğdu. İlk ve Orta Öğrenimini Görele’de gördü. Lise öğrenimini İstanbul Atatürk Erkek Lisesi’nde tamamladı.

1955’de Güzel Sanatlar Akademisi (Şimdiki Mimar Sinan Üniversitesi) Yüksek Resim Bölümü’ne girdi. Akademi’de Cemal Tollu ile hemşehrilerimiz Bedri Rahmi Eyüboğlu ve Hamit Görele’nin öğrencisi oldu.

1959’da Akademiyi bitirdi. Aynı yıl Türkiye adına Uluslararası Paris Bienali’ne dört Türk Ressamından birisi olarak resmi katıldı. 1960 yılında Görele Orta Okulu’nda Resim öğretmenliği görevine başladı. Aynı zamanda, 1966 yılında kurulan Görele Lisesi’nin kurucu müdürlüğünü de yapmıştır.

1972 yılında İstanbul’a tayin olan Temel, uzun yıllar görev yaptığı Ümraniye Lisesi’nden 1990 emekliye ayrıldı.

25 kişisel sergi düzenleyen, 39 da karma sergiye katılan Burhan Temel’in sergilerinden ve ödüllerinden bazıları şunlar:

Kişisel sergiler:
1959    Beyoğlu Şehir Galerisi Sergisi, İstanbul
1962    Özel Sergi, Giresun
1963    Beyoğlu Şehir Galerisi, İstanbul
1965    Devlet Güzel Sanatlar Galerisi, Ankara
1973    Devlet Güzel Sanatlar Galerisi, Ankara
1974    Melda Kaptana Sanat Galerisi, İstanbul
1974    Cumalı Sanat Galerisi, Kadıköy – İstanbul
1975    Künmat Sanat Galerisi, İstanbul
1976    Künmat Sanat Galerisi, İstanbul
1978    Cumalı Sanat Galerisi, Kadıköy – İstanbul
1978    Galeri Evren Sanat Galerisi, Ankara
1979    Cumalı Sanat Galerisi, İstanbul
1982    1983, İvaz Sanat Galerisi, Bursa
1984    Dört Boyut Sanat Galerisi, İstanbul
1986    Cumalı Sanat Galerisi, İstanbul
1988    Kaya Alp Sanat Galerisi, İstanbul
1991    Ben Adam Sanat Galerisi, Kadıköy – İstanbul
1992    Opera Sanat Galerisi, İstanbul
1997    İş Bankası Parmakkapı Sanat Galerisi, İstanbul
1998    Oda Sanat Galerisi, İstanbul
2004    Fine Arts Sanat Galerisi, İstanbul
2005    Oda Sanat Galerisi, İstanbul
2007    Terakki Vakfı Sanat Galerisi, İstanbul
2010    Terakki Vakfı Sanat Galerisi, İstanbul

Ödüller:
1973    DYO 7. Resim Sergisi Jüri Onur Ödülü
1975    İstanbul Festivali Arkeoloji Müzeleri 9. Plastik Sanatlar Sergisinde Başarı

Ödülü
1975    DYO 9. Resim Sergisi Ödülü
1977    DYO 11. Resim Sergisi Onur Ödülü

Karma sergilerinden bazıları:
1959    Amerikan Kültür Merkezi, İstanbul
1959    Resim Heykel Müzesi, İstanbul ( ilk kabul edilişi )
1960    Resim Heykel Müzesi, İstanbul
1962    Görele Karma Sergisi, Görele
1965    Akademi Sanat Ödülleri Sergisi, İstanbul
1971    Ankara birleşmiş Ressamlar ve Heykeltıraşlar Derneği Sergisi, Ankara
1973    Uluslararası Sanayi Bankası Sergisi, İstanbul
1973    DYO 7. Resim Sergisi, İzmir
1974    DYO 8. Resim Sergisi, İzmir
1975    Ressamlar Birliği Karma Sergisi, İstanbul
1975    9. İstanbul Festivali Arkeoloji Müzesi Plastik Sanatlar Sergisi, İstanbul
1975    DYO 9. Resim Sergisi, İzmir
1976    Melda Kaptana Sanat Galerisi, Karma Resim Sergisi, İstanbul
1976    Arkeoloji Müzesi, Plastik Sanatlar Sergisi, İstanbul
1977    Oya Sanat Galerisi, Kadıköylü Ressamlar Sergisi, Kadıköy – İstanbul
1977    Devlet Resim – Heykel Sergisi, Ankara
1978    Cumalı Sanat Galerisi, Karma Sergisi, İstanbul
1979    Stüdyo Kamera’da Üçlü Sergi, Ümraniye, İstanbul
1979    Sanat 78 İstanbul Sergisi, İstanbul
1979    Cumalı Sanat Galerisi Yaz Karma Sergisi, İstanbul
1981    Kile Sanat Galerisi Karma Sergisi, İstanbul
1982    Kültür Bakanlığı Kuveyt Sergisi, Kuveyt
1982    Urart Sanat Galerisi Sergisi Kuveyt Sergisi, Kuveyt
1984    Bolu ve Bolu’da Hayat Resim Yarışması Sergisi, Yıldız Kültür ve Sanat

Merkezi,Beşiktaş – İstanbul
1985    Etpa Sanat Galerisi Sergisi, İstanbul
1985    Cumalı Sanat Galerisi Karma Sergisi, İstanbul
1985    Sevimce Sanat Galerisi Resim Sergisi, İstanbul
1985    Resim – Heykel Müzesi Sergisi, Ankara
1986    Artizan Sanat Galerisi Sergisi, Ankara
1986    Etpa Sanat Galerisi Sergisi, İstanbul
1986    Uluslar arası Asya – Avrupa Bienali Çerçevesinde Türk Sanatı Sergisi, Ankara
1986    Aralık – 1987 Ocak, TEMA, 40 Ressamdan Seçkin Peyzajlar Sergisi, AKM –

İstanbul

1987    Adalar Belediyesi 3. Kültür ve Sanat Şenliği Sergisi, Büyükada – İstanbul
1996    Oda Sanat Galerisi karma Sergisi, İstanbul
1997    Hasan Ali Yücel’in 100. doğum günü Resim Sergisi, Görele
2009    Bir odada 18 Yıl Sergisi, Oda Sanat Galerisi, İstanbul
2009    Karadeniz, Dipten gelen renklerin Dalgaları Sergisi, Trabzon
2010    Karadeniz, Dipten gelen renklerin Dalgaları Sergisi, Trabzon

 

Sanat Eleştirmeni Kaya Özsezgin, Burhan Temel için şu satırları kaleme almış:

“…Burhan Temelin resimlerinde kendini kolayca ele vermeyen, kavratmayan, alçak gönüllü bir sanatçı yapısı vardır. Burhan Temel, tüm bilgilerini, deney birikimlerini bir kenara bırakarak işe yeni baştan girişmiş bir sanatçı gibi davranıyor görünse bile, yüzey duyarlılığına ilişkin peyzaj düzenlemelerinde daha çok doğanın özündeki gizi, kent yaşamının arkasındaki donukluğu simgelemek istiyor. Resminin hareket noktası, böyle bir anlamı düşündürüyor. Yalınlığın, açık – seçikliğin özüne ulaşmayı amaçlamaktadır…”

“…Burhan Temel’in resimlerini yönlendiren temel anlamı kavrayabilmek için, son on beş-yirmi yılın sanatımızdaki özgünleşme, etkilerinden sıyrılma sürecini göz önüne almak gerekir. Genç kuşağın sanatçıları, genellikle kendilerini bu sürece katkıda bulunan kişiler sayıyor ve çalışmalarını bu doğrultuda yoğunlaştırıyorlar. Burhan Temel de, yaşı orta kuşak üyeleri arasında anılması gerektirse de kendi yöresel inancını, bakış ve seziş gücünü, içten ve yapmacıksız bir dünyanın temelleri üzerine kuruyor…”(Kaya Özsezgin, B.Temel İş Bankası Sergisi 1997 Kataloğu)

Öğretim Üyesi ve ressam Ahmet Keskin de hocası için şu satırları kaleme almış:

“…Doğaya olan tutkusu, konularını doğadan seçmesine de neden olan Burhan Temel’in insancıl yapısı, yumuşak, özverili, olumsuz ve katı olgular karşısındaki olgun, hoş görülü, esprili ve yapıcı yanlarını resimlerinde ortaya koymaktadır.

Çoğunlukla armonik bir yapıda bir mavi tonaliteden oluşan resimlerinin yanında, kontrast renklerinde başarılı bir şekilde kullanıldığı görülmektedir.

Armonik yapıda, ya da kontrast renk düzenlemeleri ile kurulu resimlerinde; duyumsal etkenlerin ön planda oluşu, fiziksel çevrenin kendine özgü biçimsel anlatımını çıkmazlara saptanmadan, arıtılmış olarak oryaya koymaktadır.

Resimsel biçimselliğin oluşturulmasında, yer yer resimlerine olan bağlılıkla benzerliklerin doğrulanmış, soyutlamaların resimsel bir dille aktarılmaları, tekniğinin kendine özgü yanlarını oluşturmaktadır.

Burhan Temel’in resimlerindeki konunun dışa vurumu ayrıca, yansız bir konu anlatımının ötesinde, yer yer expressionist etkilerle birlikte, bir duygusallığın içtenlikle içsel bir etkinliğin, kurulmuş yalınlaştırılmış yansıtmaları olarak görülmektedir.”(Ahmet Keskin, B.Temel İş Bankası Sergisi 1997 Kataloğu)

İki adet de “Otobiyografisi” bulunan Burhan Temel,  Görele Lisesi’nin kurucu ilk Müdürü de olup, uzun yıllar Görele Lisesi ve Ümraniye Lisesi’nde Resim Öğretmenliği yaptıktan sonra 1990 yılında emekli oldu.

Sanat ve sanatçıyı, “Sanat, sonsuzla bir hesaplaşma ya da yorumlama diye tarif edilebilir. Bir başka tabirle, ‘tabiatla alış-veriştir’. Batılı sanatçılardan biri –ismi şimdi hatırlayamayacağım- ‘sanat tadılır’ der. Netice itibariyle sanat, tariflere sığmaz bir kavramdır.

Sanatçı ise, bu eylemi (sanatı) yapan, yorumlayan kimsedir. Sanatla insan arasında sadece bir aracıdır. Ama düşünce olarak sade insanların üstündedir. ‘Sanatçı halka inmez, halktan alır; onu yorumlar, pişirir” (Giresun Dergisi, Sayı:51, Yıl:1992) diye tarif eden Burhan Temel, “Baki kalan bu kubbede hoş sada” bırakarak, her fani gibi dönüşü olmayan ebedi bir yolculuğa çıktı.

Ruhu şad, mekanı cennet olsun.

YAZARIN EKLEMİŞ OLDUĞU YAZILAR
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.